JAK WYKONAĆ HAMAK SIEDZĄCY - DIY

25.5.17 Pani to potrafi 80 Comments





Nie wiadomo dokładnie skąd wziął się pierwszy hamak na świecie, istnieją tylko liczne przypuszczenia. Niektórzy twierdzą, że hamak pochodzi od Indian Ameryki Środkowej i Południowej inni, że z Karaibów. Można by zadać sobie pytanie - dlaczego, to tam właśnie wynaleziono wiszące spanie? Powód jest prozaiczny - było ono najbezpieczniejszym miejscem do spania, ponieważ chroniły ludzi przed ukąszeniami jadowitych węży, insektów, mrówek i innych nieprzyjaznych stworzeń żyjących w dżungli.

Jedno jest pewne, do Europy przywiózł hamaki Krzysztof Kolumb. Odkrył je na wyspach Bahama. W dzienniku z dnia 17-go października 1492 roku, w pięć dni po swoim przybyciu, Kolumb zanotował: "ludzie spali w siatkach pomiędzy drzewami". Kolumb zabrał ze sobą hamak do Europy i od tego momentu stał się on bardzo cenionym i popularnym przedmiotem użytku wśród żeglarzy. Zamiast spania na twardym i brudnym pokładzie statku, marynarze mogli się cieszyć spokojnym snem, w bujającym ich do snu, hamaku. Pozwalał on bowiem na utrzymywanie balansu razem z ruchem statku, co uniemożliwiało wypadnięcie z łóżka podczas gwałtownych zwrotów i ostrych przechyłów.

Od XVI wieku, okręty marynarki wojennej wprowadziły je na stałe do użytku, zastępując niewygodne i niebezpieczne prycze. W czasie II wojny światowej wykorzystywano hamaki do spania, aby zwiększyć ilość miejsca na statku, które miało służyć do przewozu amunicji. Hamaki na stałe zagościły w domach Europejczyków, co pokazują nawet obrazy z poprzednich epok....
Hamak (1844), Gustave Courbet
Ba, doszły nawet dalej! Bo nie wiem czy wiecie, ze dotarły nawet na księżyc! Podczas misji Apollo astronauci mieli je rozwieszone w kabinie zamiast łóżek.

My również uległyśmy tej hamakowej pasji, więc wspólnie postanowiłyśmy, do naszej ogrodowej aranżacji (TUTAJ), wykonać taki siedzący hamak. Ponieważ projekty z linkami wydały się nam zbyt pracochłonne, postanowiłyśmy projekt uprościć, i oto co nam wyszło.

Do wykonania naszego siedzącego hamaka potrzebujemy:

Dwóch kawałków materiału o wymiarach: 150 x 150 cm. Każdy kawałek materiału składamy na pół, prawą stroną do środka.

W górnej części złożonego materiału, odmierzamy 30 cm. Od miejsca zaznaczenia, kierując się skośnie do dołu, materiał obcinamy. Powstanie trapez.

Z drugim kawałkiem materiału postępujemy podobnie.

Przykładamy sznur i sprawdzamy na jaką szerokość mamy zrobić zagięcie, tak aby sznur swobodnie się przesuwał (u nas było to 5 cm)

Przycięte tkaniny, składamy prawą stroną do środka i obszywamy dookoła. Na dole należy zostawić około 15 cm otwór, tak żeby można było materiał przekręcić na “prawą stronę”. Całość należy przeprasować, otwór zaszyć.

Z boku tkaniny odmierzamy około 5 centymetrów i zaginamy do środka. Przeszywamy. Tak powstaną tuneliki na sznurek. Ten etap proponujemy powtórzyć parę razy, żeby szew był dość mocny i utrzymał potencjalnego hamakowicza.

Huśtawkę można ozdobić. My użyłyśmy do tego celu taśmy z różowymi pomponikami, która po prostu przyszyłyśmy.

W przygotowanym drążku (my użyłyśmy kawałka poręczy do schodów) nawiercamy za pomocą frezu, po dwa otwory z każdej strony.

Następnie przewlekamy sznurek i hamako-huśtawka gotowa.

Teraz jedynie wystarczy zawiesić na gałęzi lub na haku i gotowe :-)

A tak nasza "huśtawka" prezentowała się na pikniku w ogrodzie. 




ILE KOSZTOWAŁ NAS HAMAK?

tkanina bawełniana: 12 zł/mkw x 3 metry = 36 PLN
drewniana poręcz: 23 PLN
sznurek:  4 metry = 18 PLN
ozdobna taśma z pomponikami 3 metry x 3.50 PLN = 10,50 PLN

ŁĄCZNY KOSZT: 87,50 PLN

ILE POTRZEBUJEMY DO WYKONANIA HAMAKA?




Ciekawe jesteśmy jak Wam podobał nasz hamak?

Dziękujemy, że odwiedziliście naszego bloga, 
Ania i Beti, czyli dziewczyny z "Pani to potrafi'

80 komentarzy:

  1. czekałam, czekałam i się doczekałam :) hmmm, koszt nie wyszedł taki mały... ale na pewno jest oryginalny :) #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie ten koszt .... wczoraj w promocji widziałam za 65 zł... tyle że miał beznadziejne kolory! A tu co jak co ale robi się wedle uznania :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. niop, chociaż mi się marzy taki biały.kremowy, więc nie powinno być z nim problemu :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  2. Ojej! Ale trafiłyście, wczoraj szukałam inspiracji jak zrobić samemu hamak!!:) Jest świetny ! #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do dzieła! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. Oczywiście najpierw remont w środku ;) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    3. no tak.. potem dopiero dekoracja #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    4. To drugie jest o wiele przyjemniejsze:) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    5. No to można teraz bujać... zabujać się w tej niebieskości #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    6. Tak! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    7. Ah co za marzenia :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    8. ...do spełnienia :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  3. Chyba jednak czeka mnie nuka szycia na maszynie 😊 Super pomysł i wykonanie ! #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie umiem! :(:( #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. Hamak będzie doskonały do nauki szycia - nie taki wilk straszny jak go malują :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    3. Maszyna że mną nie współgra:p #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    4. ważne żebyś ty z nią współgrała :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    5. Jedno drugie wyklucza :P niestety no nie umiem jej obsługiwać #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    6. Hamak nie taki trudny do uszycia, gorzej z tapicerką w romby ;-) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    7. Zgadzam się z tobą Dori s. #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    8. To już w ogóle wyższa Szkoła jazdy :)) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    9. wyższy poziom wtajemniczenia i mega cierpliwość :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  4. super ten hamak , jakbym miała działkę zaraz bym go zrobiła :)


    #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może uda się go przyczepić na balkonie ( o ile go masz?:)) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. No właśnie, teraz wisi na balkonie :)

      Usuń
    3. ja planuję powiesić hamak w sypialni - zawsze chciałam! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    4. W sypialni to też świetny pomysł:))
      #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    5. ma mieć morski chilloutowy klimat #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    6. Na pewno będzie się w nim miło wypoczywać:) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    7. na bank! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    8. Relax pełna para:) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    9. a jak! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  5. Brawo! Ostatnio też szukałam diy na hamak brazylijski. Wy zawsze jesteście na bieżąco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękujemy. Szukałyśmy czegoś co nie będzie zbyt skomplikowane i nie trzeba szyć tej całej masy sznurków :)

      Usuń
    2. Ja tutaj pewnie skorzystam z pomocy teściowej ( nie umiem szyć na maszynie ;P) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    3. warto się nauczyć, naprawdę nie taki wilk straszny.... #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    4. Próbowałam kilka razy, i nic z tego:) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    5. Nici z tego ;-) Dobrze, że jest Teściowa #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    6. :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    7. A jak zawsze są jakieś plusy :D #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    8. co by nie mówić teściowa to skarb, jak tylko nie chce być za blisko :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  6. Hamak jest czadowy! :) #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do pełni można by jeszcze huśtawkę zmajstrować #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. Huśtawka to już w ogóle bułka z masłem! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    3. Nie głupi pomysł z tą huśtawka:)) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    4. ja planuję dla siebie w domku mieć właśnie hamak, a dla dzieciaków huśtawkę, każdy będzie się mógł pobujać #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  7. Wcześniej pewnie zdecydowałabym się na kupno hamaku, bo uważam siebie za antytalent w tego typu kwestiach. Ale teraz widzę, że wcale nie jest to aż takie skomplikowane - i całkiem możliwe, że kiedyś sama spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. powodzenia! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. na pewno! Bo to tak naprawdę tylko parę szwów prostych!!! :)

      Usuń
    3. nawet jak trochę krzywo wyjdą te szwy proste to przecież nic się nie stanie :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    4. Chyba nawet będą w większości nie widoczne przez to ściągnięcie sznurkiem :D #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    5. dokładnie tak! #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  8. Świetny ten hamak, a w jakim pięknym miejscu wisi. Chętnie bym tam pobiesiadowała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. Okoliczności będą sprzyjać odpoczynkom :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    3. oj, biesiadom w ciepłe letnie noce zapewne też :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  9. Nie sądziłam,że uszycie takiego hamaka może byc tak proste :) Teraz trzeba tylko kupić odpowiednie materiały i samej uszyć wymarzonego wisielucha ;)
    #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "wisielucha" :D #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. Hahaha wisielucha, śmiesznie brzmi :))) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    3. mnie nawet trochę przeraża... #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  10. oj jakbym sie dziś pobujała :)

    #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I pobujala w obłokach... ;)) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
    2. a ja poobijała :) #zmalujzpanitopotrafi

      Usuń
  11. Nawet fajny hamak, ja trochę inaczej go wykonałem. Bez drewnianej poręczy i linek, ale wykorzystując uchwyty do huśtawki z e-Armet. Na początku nie wiedziałem, czy się sprawdzą, ale sumarycznie wypadły bardzo dobrze jako element montażowy. Tylko trzeba dodać, że ja hamak rozwiesiłem pomiędzy dwoma słupami, więc opcja z linką mogłaby nie zdać egzaminu. Grunt, że całość wisi i jest frajda w ciepłe dni ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. oj dziewczyny koszty koszty a to nie można poszukać w ciucholandach jakichś grubych zasłon.... wyprać uszyć ..... za parę groszy:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wow, masz naprawdę piękny polski ogrod! Zazdroszczę zmysłu estetycznego. Ja niestety nie znam się kompletnie na takich rzeczach i musiałam poprosić firmę o wykonanie projektu ogrodu :p

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja użyłam zasłony koszt to tylko cena sznura ok 18 zł kombinujcie 😉

    OdpowiedzUsuń
  15. Hmm... ja szczerze mówiąc jestem troche leniwy i wole cos takiego kupic :). bardzo fajne i dobre jakościowo huśtawki znajdziecie na przykład w sklepie Botanic. Ja u nihc kupiłem i jestem bardzo z tego zakupy zadowolony. huśtawka jest super i świetnie spędza się na niej czas

    OdpowiedzUsuń
  16. Fantastyczny pomysł, muszę sprawdzić, czy mi też wyjdzie tak ładnie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo fajny patent, super, że nie boisz się narzędzi i robisz takie cudeńka.

    OdpowiedzUsuń
  18. Do zawieszenia takiego hamaku najlepsza jest lina jutowa. Zrobiłam w taki sposób huśtawkę dla córki i rozwiązanie sprawdziło się idealnie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jaka gramatura tkaniny została użyta ?

    OdpowiedzUsuń
  20. Wpadłem na ten tekst, bo sam zrobiłem wiszący fotel na taras i sprawdzam sobie, jak to inni ogarnęli. Koncept z siedzącym hamakiem też jest super. Mnie zainspirowały obejmy do huśtawki, które znalazłem w garażu. Pomyślałem, że skoro dzieci mają huśtawkę, to rodzice mogą mieć wiszący fotel tarasowy ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Hamaki mają swój urok, jeżeli mamy taką możliwość, aby je bezpiecznie zawiesić to warto je mieć. Dobrze jest jednak taki hamak kupić od producenta. Mamy pewnosć, że jest wykonany odpowiednio to obciążenia i nie zrobimy sobie na nim krzywdy.

    OdpowiedzUsuń
  22. Hamaka jak na razie nie próbowałem robić, a w sumie to chyba łatwiejsze niż huśtawka. Natomiast huśtawkę w ogrodzie zrobiłem sam, do tego ma ładne siedzisko kubełkowe (tu akurat gotowiec, ale solidny) i dziecko jest zadowolone :) Pozdrowienia dla szanownych Autorek!

    OdpowiedzUsuń
  23. Mocno od zawsze zależało mi na tym, aby ogród wyglądał rewelacyjnie, więc jak najczęściej sprawdzam przeróżne informacje. Koniecznie zerknijcie sobie na stronę https://bialystok.dlawas.info/wiadomosci/domek-ogrodnika-jak-kupic-najlepszy-i-dlaczego-warto-go-miec/cid,8919,a , bo inspiracji jest naprawdę wiele. Jest w czym szukać i z czego korzystać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny pomysł jak i wykonanie #zmalujzpanitopotrafi

    OdpowiedzUsuń
  25. Stwórz wspomnienia na całe życie z naszą huśtawką wolnostojącą dla dzieci! Bezpieczna zabawa, stabilna konstrukcja - to wszystko, czego potrzebujesz, aby Twoje dzieci miały najlepszy czas na świeżym powietrzu!

    OdpowiedzUsuń